Kişinin yaneşeliığı topluluk ortamında kıymeti olan , kabiliyet, şekil ve öbür davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Eğitim; ferdin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı dokumalabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına orantılı ) bileğmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis nazaran;
· Eğitim bir prosestir.
· Eğitim sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğmedarımaişettirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmedarımaişetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç yapı taşı öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Eğitim lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler derunin nüshadır. Lakinçların içeriği ve öğrenme derunin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre nazaran bileğmedarımaişetebilir, fakat sürecin doğası bileğmedarımaişetmez.
Eğitim kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birgeniş filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna üstüne farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Eğitim, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğmedarımaişetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmedarımaişetikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Eğitim, sima derunin yaşam boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere orantılı olabileceği kadar istenmedik yönde bile gelişebilir. Eğitim sürecinin medarımaişetletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, terbiye merkezleri kadar mekânlarda verilen terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye cereyan etmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise otomatik gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir yol olarak ele hileındığında ise terbiye sisteminin üç yapı taşı ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Memba; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Süreç; meslek ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, sınav sonuçları kadar matlup davranış bileğmedarımaişetiklikleridir.